Act-s1-2016: bouw je e-mail marketing campagne

Activiteit: e-mail marketing

Doelstellingen

In staat zijn een mass e-mailing campagne te ontwerpen en op te zetten binnen het wettelijke kader

  • Inzicht verwerven in de kernfunctionaliteit van een ESP
  • Begrijpen waarom je niet je standaard bedrijfs e-mail kunt gebruiken
  • Opzetten van een email marketing campagne
  • Binnen de grenzen van het wettelijke kader blijven (opt-in wetgeving)
 

 

ICT vaardigheden

 

  • Zelfredzaamheid in het selectieproces van een cloud toepassing.
  • Zelfredzaamheid in het verkennen van een cloud toepassing, in dit geval een ESP

 

Benodigheden

  • Een ESP. Je mag kiezen tussen één van de vele ESP’s. Kies er wel één die een beperkte gratis versie heeft.
 
De haalbaarheid van deze opdracht werd door de docent uitgetest met "mailchimp"

 

Wat suggesties (je moet zelf evalueren wat je neemt)

 
 
 

Instructies

 
  • Je bouwt de e-mail marketing campagne voor het bedrijf dat je bij de opdracht "Cloud computing" reeds beschreven hebt.

  • Wat is je strategie om aan je e-mail adressen te komen? (Bijv.: Toon prominent op je website de vraag in te schrijven op de nieuwsbrief en gebruik een lokmiddel)
  • Wat is je strategie naar inhoud toe voor je nieuwsbrief. Zorg dat door geschikte inhoud je erin slaagt te vermijden dat mensen terug uitschrijven? "Publidoc" is een goede strategie (artikels die informatief en interessant zijn, maar uiteindelijk wel tot doel hebben je product in de kijker te zetten)
  • Bedenk een nuttig onderwerp voor een e-mail marketing campagne. Wat is het doel van die e-mail marketing campagne ? (campagne objectieven ?)
    Vb.: Het volume nieuwjaarsaankopen  omhoog krikken met 20% door ons cadeau aanbod in de kijker te zetten. Let ervoor op dat je geen campagnedoel kiest waar een e-mail marketing campagne niet voor geschikt is.

  • Wanneer en hoe frequent ga je hen mailen? Wat is je redenering hierachter?

  • Selecteer een ESP

  • Leer er wat mee werken

  • Laad wat proef adressen (ze moeten natuurlijk wel bestaan, en je moet ze kunnen raadplegen)

  • Zoek uit of de tool automatisch een "inschrijfformulier" kan aanmaken om in te tekenen op de nieuwsbrief, en zo ja probeer dat formulier toe te voegen op je website

  • Stel je e-mail op binnen de ESP tool.
    Je leest hierbij de aandachtspunten voor een goede e-mail en e-mail campagne na, en probeert elementen hiervan op te nemen. Zorg dat je kunt argumenteren hoe je rekening gehouden hebt met deze aandachtspunten.

  • Zorg dat tenminste één naamsvervanging gebeurt (vb.: “Beste Stefan, waarbij “Stefan” uit het adressenbestand gehaald wordt)

  • Zorg op een "fancy" wijze ervoor dat naar een pagina op je website kan gesprongen worden. Bijvoorbeeld een "button" in je mail die kan geklikt worden en naar je website springt.

  • Verstuur de e-mail
    Kijk wat gebeurt als je een e-mail opent, klikt op de button, uitschrijven e.d.: kun je dat te weten komen uit de “analytics” van de tool.

  • Neem wat screenshots om één en ander te bewijzen:
    je aanmaakscherm in de ESP met jouw mail open in de editor
    je mail open bij de geadresseerde in zijn mail client
    Het “analytics” scherm met statistieken waar je kunt zien dat enkelen jouw mail wel en enkelen ze niet geopend hebben

 

 

Bewijs

Maak de subpagina "e-mail marketing" aan op je website 

Titel: ‘e-mail marketing met een ESP'

Voorzie volgende structuur op je webpagina:

 

  1. Introduceer de activiteit
  2. Omschrijving bedrijf: plaats hier een link naar je webpagina bij "cloud computing" waar deze bedrijfsbeschrijving reeds staat
  3. Beschrijf je strategie om aan je e-mail adressen te geraken en op een wettelijk correcte wijze straks een e-mail campagne te kunnen uitsturen.
  4. Wat is je strategie naar inhoud toe voor je nieuwsbrief. Beschrijf wat je inhoudelijk van plan bent met de nieuwsbrief.
  5. Wat is het doel van je e-mail marketing campagne ? (campagne objectieven ?)
  6. Wanneer en hoe frequent ga je hen mailen? Wat is je redenering hierachter?
  7. Selecteer een ESP. Welke heb je gekozen?
  8. Lever bewijs aan dat je een e-mail aangemaakt hebt in de ESP (screenshots van je aangemaakt mail open in de editor van de ESP tool en het eindresultaat van de mail die een geadresseerde ontvangt)
  9. Extra score: Zorg dat er een werkend inschrijfformulier is ("widget") op je webpagina bij deze opdracht.
  10. Lever bewijs dat als enkele van je bestemmelingen iets "doen" met de mail, je dat in de “analytics” van de ESP kunt zien door een screenshot van de “analytics” op te nemen