Studieadvies Examen

 

Deze webpagina bevat advies over hoe deze module te studeren, over wat de begrippen zijn die belangrijk voor een examen en wat als “extra informatie” te beschouwen valt. Onderstaande lijst herneemt de menustructuur van de website. Tussen haakjes vind je een opsomming van die begrippen die je als examenstof moet beheersen om te kunnen slagen voor het examen. Staat er niets of (-) dan komen over dit stuk zeker geen vragen. Let er wel voor op dat een theoretische kennis van een begrip vaak niet volstaat: je moet meestal wel kunnen toepassen. Onderstaande lijst bespreekt enkel deze module website en bevat dus geen uitspraken over leerstof van andere modules (bijvb. planning). Raadpleeg de projectplanningswebsite voor het bijhorende studieadvies.


  • Startpagina
  • e-Book
  • Introductie OLOD (de snelheid van verandering is enorm toegenomen – begrijp wat de impact voor een bedrijf kan zijn, hoe een bedrijf veel meer “agile” dient te reageren dan in de 20e eeuw. Video “Did you know 2014”: Veel meer verschillende jobinhouden in je carriere dan vroeger, beroepen ontstaan en verdwijnen sneller en sneller, e-reputation, SoLoMo, Visual, technical information x2 every 2 years, internet of things.)

 

·         CMS (Wat is een CMS, Waarom een CMS gebruiken?, Oplossingsvormen)

·         Vendorlijstje (geen examenstof)

·         Vendor evalueren (weten dat je product/prijs/service moet als trio bekijken)

 

·         Bouwstenen (weten wat de toepassing van HTML / CSS / JavaScript is en waarom Flash niet meer mag)

·         Best Practice (zorg dat je in staat bent een website te bespreken en kennis hebt van de aandachtspunten i.v.m. Toegankelijkheid, Identiteit, Navigatie, Inhoud)

 

·         Infographics (je hebt inzicht in de marketingcommunicatie mogelijkheden)

·         Business process (verwacht je aan een business process omschrijving die je, met swimlanes, met correct symbolen gebruik, dient volgens UML uit te tekenen)

 

·         ICT ? (Waar staat ICT voor, waar staat de C in ICT voor ?)

·         ICT lagen (Lagen benoemen en uitleggen)

·         Hardware (Wat is een blade server, een virtuele server, waarom zou je dat gebruiken, verschil tussen router en switch)

·         Datacenter (Wat is aan een datacenter beter dan een lokaaltje in je gebouw)

·         Operating Systeem (Waarin is het anders dan een desktop OS. Geen merknamen)

·         Middleware (Definitie van middleware, wie gebruikt dat?)

·         Toepassingen (Doel van collaboratieve/transactionele/decision support)

·         System Monitoring & Management (automatische monitoring, problematiek van systeembeheerder voor een KMO)

·         Leerdoelen

·         Waar werken? (waar gebeurt werk, vb wat is een virtueel team)

·         Hoe ondersteunen (wat is VPN, wat en waarom VOIP, waarom Cloudoplossingen bij nieuwe werken i.p.v. VPN)

·         Online meeten (Soorten meetings, soorten mediaformaten)

·         Op afstand ondersteunen (Toepassingsdomein schermovername en schermopname software)

·         Waarom doen bedrijven het? (Kosten en andere redenen)

·         Oplossingsvoorbeelden (geen examenstof)

·         Leerdoelen

·         Wat is cloud computing? (verschil traditioneel, private, public cloud computing. Als je kritische zaken zoals ERP wenst moet je voor private cloud gaan i.p.v. public cloud)

·         Soorten cloud computing (verschil kennen tussen SaaS, IaaS, Paas, Daas)

·         Waarom Cloud? (grootste voordelen van cloud computing)

·         Toepassingsdomeinen (geen productnamen, wel inizcht in de toepassingsdomeinen)

·         Leerdoelen

·         Mail & collaboratie inrichten (Wat moet een mail en collaboratie omgeving tenminste kunnen – niet opsommen, wel herkennen. Productnamen niet te kennen)

.         Google Gsuite (geen examenstof)   


·         Leerdoelen

·         ITIL inleiding (geen examenstof)

·         ITIL processen (begrippen incident, problem, request, change, CAB, CMDB kunnen uitleggen en bij een case weten in welke situatie je zit (incident of problem, service request of change, proactive of reactive problem mgmt)

·         Service Level Agreement (SLA)  (geen examenstof)

·         Situering webcare (geen examenstof)

·         Loont webcare ? (geen examenstof)

·         Webcare is reputatiemanagement (geen examenstof)

·         Reactiemogelijkheden (geen examenstof)

·         Reageren op negatieve reviews (Zorg dat je kunt motiveren waarom een bepaalde reactiestijl goed is of een reactiestijl weet voor te stellen in een situatie)



·         Cyber bedreigingen (ken de afkortingen en hun betekenis)

·         De security noodsloep (ken de 3 elementen die je op orde moet hebben. Waarom en wat is een security policy, wat is een goede paswoord security policy)

.         GDPR (wanneer is de GDPR van toepassing, wat wordt van het bedrijf verwacht, DPO, Boetes)

·         Backup (geen examenstof)

·         Business continuity (geen examenstof)


·         Leerdoelen

·         Legenda (geen examenstof)

·         Starting with Odoo (geen examenstof)

·         e-Commerce by Odoo (geen examenstof)

·         CRM by Odoo (Salesfunnel met de verschillende fazen waar een deal zich in kan bevinden. Snap dat door verkopers te laten bijhouden in welke fase hun deals zitten, wat het geschatte budget is, en hoe waarschijnlijk, management kan te weten komen hoe de sales prognose eruit ziet)

 

·        Wat (Wat is AI-definitie)

·        Werkgelegenheid (Negatieve en positieve effecten, jobprofielen blue/white colar)

·       AI overal (zorg dat je een begrip met je eigen verwoording kan uitleggen)

·       Transparante onderdompelingsomgevingen (zorg dat je een begrip met je eigen verwoording kan uitleggen)

·       Digitale Platformen (zorg dat je een begrip met je eigen verwoording kan uitleggen)


·          Inleiding tot Big Data (kun je in eigen woorden formuleren wat big data is?)

·         Wat is Big Data (de 5V's kunnen uitleggen)

·         Big Data in Business (recommendation engine, virtual personal assistant, competitive advantage, IOT)

·         Voorbij de Hype (zetabyte?, cloud computing en big data, structured/semi structured/unstructured)

·         Big Data Toepassingsvoorbeelden (use case transportation, retail, security, aviation, personalised) 


·         Google Analytics Intro (weet welke rapporten je kunt vinden onder welke hoofcatergorie. Bounce rate, First visit/recurring visitors)

·         Google Analytics for beginners (geen examenstof)