Plan je campagne

 

Enkele types e-mail:

 


Nieuwsbrieven: Wellicht de meest gebruikelijke vorm van e-mail marketing. Het zijn e-mails, meestal in HTML formaat. Zo’n regelmatige nieuwsbrief is een “zachte” verkooptechniek. Ze is krachtig omdat je de klanten niet voortdurend bestookt met verkoopboodschappen. Door nuttige informatie in hun interessedomein op te nemen wordt de nieuwsbrief gelezen, en bouw je een band op met bestaande en potentiële klanten. Dit lijkt wat op een zakelijke blogaanpak. Plaats links om de lezers naar je website te trekken. De informatie zal uiteraard wel vaak gerelateerd zijn aan wat je aanbiedt, maar dit is een zachte verkooptechniek. Best wel toch een actie voor de lezer voorzien.


Nieuwsbrieven kun je verder opdelen in enkele types:

  • De elektronische nieuwsbrief, als elektronische publicatie van een dagblad of magazine. Nieuwsbrieven die enkel elektronisch zijn noemen we e-zines. Meestal gratis, soms betalend (bijvoorbeeld beursanalyses). Zeer geschikt voor marketing omdat de doelgroep specifiek en geïnteresseerd is. Een goed medium voor adverteerders dus.
  • De bedrijfsnieuwsbrief:  Door bedrijven, maar ook non-profitorganisaties op regelmatige intervallen verstuurd.
  • De gesponsorde nieuwsbrief: e-mails door vakgerichte of interessegerichte groepen en verenigingen, waarbij belanghebbende bedrijven of organisaties optreden als sponsor. Bedrijven die goed aansluiten bij het vakdomein hopen hiermee een potentiële doelgroep te kunnen bereiken. Ze kunnen in de nieuwsbrief gebruik maken van banners, hyperlinks, pop-ups e.d.
 

Customer Relationship e-mail: Bij het CRe-mailmodel vraagt een bedrijf aan bezoekers van bijvoorbeeld haar website om je e-mailadres achter te laten. Deze geeft hiermee toestemming voor het sturen van e-mails met aanbiedingen en aankondigingen.  After sales communicatie hoort hier ook bij: na een bestelling, versturing, afhandeling worden bevestigings-e-mails gestuurd. Vaak bevat dit ook tracking informatie voor een pakket. In tegenstelling tot een nieuwsbrief wordt een Cre-mail na een gebeurtenis gestuurd, en niet op vaste intervallen.


Reminder Service: Herinneringsdiensten. Je schrijft je in voor agenda of herinneringsdiensten. Op een speciale datum (bijv. Je verjaardag, de publicatie van jaarresultaten, de release van een nieuw product waarin je op voorhand in geïnteresseerd was,…) wordt een e-mail gestuurd.
bijv.: Je ADSL provider verwittigt je dat VDSL beschikbaar komt in je straat en je een hogere bandbreedte abonnement kunt nemen.


Advocacy en virale marketing:
Advocacy marketing slaat op het verspreiden van goede of slechte ervaringen (mond-op-mond reclame)
Virale marketing slaat op reclame uitingen waarbij gevraagd wordt (al of niet tegen vergoeding of cadeau) om door te sturen naar je bekenden.


Speciale aanbiedingen: Een klassieke manier van e-mail marketing is de “speciale aanbieding”, die bijvoorbeeld enkel beschikbaar is voor wie inschrijft op de e-mail lijst. Vaak gebruikt men een kortingscode met beperkte geldigheid in de tijd. Het resultaat meten kan o.a. door het doorklikken naar het detail van de aanbieding te meten. Een e-mail marketing dienstverlener heeft typisch de technologie in huis om die data aan te leveren. Je kunt ook zelf op je website landingspagina’s voorzien waarvan je de webstatistics bijhoudt.


Klantenenquêtes:
Om feedback te verkrijgen over de dienstverlening van je bedrijf
Om input te krijgen over nieuwe produktontwikkelingen (en om wat interesse over een nieuw product uit te lokken)
Dienstverlener enquêtes: www.surveymonkey.com

  • Importeer e-mail lijst
  • Beheer antwoordenverwerking
  • Opvolging: zoals het sturen van herinnerings-e-mails naar wie nog niet op de enquête gereageerd heeft
  • Tip: Gebruik best in je “from” veld hetzelfde email adres dat gebruikt wordt voor normale marketing, om geen argwaan over de afzender uit te lokken
 

Persaankondigingen:
Heb je een lijst van mediacontacten, dat kun je die gebruiken om een persaankondiging breder bekend te maken, en zo je kans te verhogen dat deze overgenomen wordt door media.
Best een link naar een virtuele persruimte op je website toevoegen.