Inleiding

 

Vanwaar dit opleidingsonderdeel?

De steeds snellere ontwikkelingen op vlak van ICT en nieuwe media maken dat je als ondernemer niet aan de kant kunt blijven staan, tenminste als je wil overleven... Wil wil overleven moet agile zijn, zich snel aanpassen.
 
 

Immers, er is iets veranderd in de wereld: Daar waar je in de 20e eeuw wellicht als bedrijf een product kon hebben en dat jaren, zelfs decenia's blijft produceren of verkopen, dan is dat plots niet meer geldig.

 

Veel bedrijven worden plots geconfronteerd met hun markt die brutaal verdwijnt. Vaak hebben ze het niet zien aankomen dat een nieuwe technologie, vaak in een ander domein, hun markt wegkaapt. Wie vandaag in zijn record shop een DVD box aan 30 Euro verkoopt moet het opnemen tegen NetFlix die online voor 8 Euro een rijkere dienstverlening aanbiedt... Wie vandaag een boekenwinkel heeft dient het op te nemen tegen online winkels en e-books.

 

Wie vandaag een winkeltje had, ziet zijn klanten weglopen naar een Nederlandse invasie van webwinkels... 

 

Gereputeerde bedrijven, met goed management, zien het toch niet aankomen en verdwijnen in snel tempo of moeten spartelen om net boven water te blijven: Kodak, Nokia, Halfords, Radio Shack,...

 

Het enige wat je kan doen is zorgen dat jij het meest agile bedrijf bent... Dit plaatje werd genomen op een plein, in 2005. Ratzinger werd tot paus verkozen.

 

Zelfde plein, zelfde situatie, 2013 - opnieuw een paus verkiezing - maar er is iets veranderd. Hopelijk ben jij geen fabrikant van compact camera's...

Wat veranderd is t.o.v. de 20e eeuw is dat de snelheid van verandering enorm is toegenomen

 
Je loopt nu plots het risico dat terwijl je een product nog aan het ontwikkelen bent het reeds voorbijgestreefd is.